Markt 02 Ten Have

Van Silvoldse blik- en koperslager tot Toyotadealer in Doetinchem.

Door: Robbie Wolters

Bron:
Website Toyota garage Ten Have Doetinchem
Stageverslag Frank Helming 2001
Archief Max Bomhof Apeldoorn
Silvolde 800

De eerste generatie.

Volgens het handelsregister van de Kamer van Koophandel is de datum van oprichting van het bedrijf 1896. In dit jaar werd ook de eerste auto geregistreerd in Nederland.


De Markt in Silvolde in 1903, het pand van Ten Have is niet zichtbaar.
De locatie was links vooraan.


Het was in 1896 dat Gerhardus Johannes ten Have zich als zelfstandig ondernemer vanuit Ambt Doetinchem vestigde in Silvolde aan de Markt, als blik- en koperslager.

G.J. ten Have fabriceerde o.a. de bekende ovale drinkbusjes. Verder werden er potten, pannen en carbidlampen verkocht, toen de electriciteit zijn intrede deed werkte Ten Have tevens als installateur. Omstreeks 1910 ging de familie Ten Have zich op de reparatie en verkoop van tweewielers toeleggen, nog weer later werd de zaak uitgebreid in de richting van het automobiel.

 


Een gedeelte van de bebouwing aan de zuidkant van de Markt circa 1920. In het midden de werkplaats van Fiets Ten Haof, op het reclamebod achter het raam zien we dat er o.a. BSA fietsen verkocht worden.

In 1924 werden er auto's verhuurd en handelde men in rijwielen en motoren. Verder werden er twee- en vierwielers gerepareerd.

 

 

 

Het vervolg hierop was reparatie en handel in motorfietsen en automobielen. 
In 1945 was men nog steeds aan de Markt in Silvolde gevestigd met het huisnummer B 31 - B 32 inmiddels was er een 1 voor het telefoonnummer 12 gekomen en had men telefoonnummer K8350-112.
Ten Have was service dealer van de merken De Soto, Bugatti en White Albion Sentinel en handelde met fietsen en bromfietsen en repareerde deze ook.
De eerste contacten met Louwman & Parqui (importeur Toyota) volgden eind
jaren 40.
Een klant van Ten Have kreeg via het distributiesysteem een auto toegewezen. Toendertijd had men geen keus in een bepaald merk of uitvoering. Men moest nemen wat toegewezen werd en in dit geval was het een De Soto
afkomstig van Louman & Parqui. Latere contacten met Louwman & Parqui ontstonden door de verkoop van Ferguson tractoren en Lloyd automobielen
 

Markt 2  Lloyd automobiel en links kaptein mobylette bromfiets.

Bernard Koerntjes, die opgroeide in de omgeving van 't Molentje en de boterfabriek te Silvolde zat als jongen veel bij melkventer Eduard Obbink voor op de brik. Hij vond in 1945  z'n eerste baantje bij garage Ten Have aan de Markt. Hij werkte daar samen met Hennie en Piet ten Have.

De tweede generatie.

In 1955 nam zoon Hennie ten Have ( * 03-11-1905) het bedrijf over, het huisnummer was gewijzigd in Markt 2 en het telefoonnummer was 08350-3923 geworden. Ten Have verkocht Caltex benzine en was dealer van Lloyd automobielen verder service dealer van De Soto.
Verder behoorden ziekenvervoer en een taxibedrijf tot de bedrijfsactiviteiten. Menig Silvolds echtpaar heeft de rit naar kerk en gemeente huis op de trouwdag in de auto van Ten Have gemaakt.
Auto's werden deels in de open lucht op het Marktplein gerepareerd in die tijd was Bennie Bergevoet als automonteur in dienst bij Ten Have.
De situatie op de Markt 2 was onhoudbaar, de zaak was te klein om er een rijwielzaak en een autohandel met reparatie werkplaats te vestigen.

 

 

     

 

Er werd een bouwlocatie gevonden naast de bebouwing van houtzagerij Kemperman aan de hoek Terborgseweg met het Zaagpad en in 1962 werden plannen gemaakt voor de nieuwbouw.

Mevrouw ten Have bij de opening

 

   

 

Op 13 december 1963 opende Hennie ten Have een nieuwe auto garage aan de Terborgseweg 10 a (Pastoor Ashmanstraat 10 a) in Silvolde. 
Met het nieuwe pand werd het dealerschap van DAF personenauto's verworven.
Verder had men sinds 1 mei 1963 de vertegenwoordiging van auto onderdelen van de firma Bartelt uit Bocholt en werden er grasmachines verkocht.
De Caltex benzinepomp was verplaatst van de oude locatie aan de Markt 2 naar de nieuwe garage.

 

Zoon Hans is in dienst bij vader Hennie en is bedrijfsleider van het automobielbedrijf. Hij woont boven het garagebedrijf.
Zoon Theo is in deze tijd in militaire dienst en verricht hand en spandiensten in het bedrijf aan de Markt 2. Het is de bedoeling dat hij bedrijfsleider wordt in de rijwiel- en bromfietszaak en het taxibedrijf met het ziekenvervoer voortzet.

De derde generatie.

In de zestiger jaren namen de gebroeders Hans en Theo ten Have de zaak van vader Hennie over. De zaak aan de Markt wordt gesloten en beiden gaan in het garagebedrijf aan de Terborgseweg werken.
In 1967 werd het subdealerschap van DAF verruild voor het dealerschap van Morris/MG

In 1972 staakte de importeur van Morris (Molenaar uit Amersfoort) de activiteiten omdat Morris opging in British Leyland. Ten Have koos voor het dealerschap van Toyota. Als Toyota dealer moest je beginnen met een startvoorraad van 5 Toyota's
De 1000, de Corolla, de Carina, de Celica en de Crown.
Benzine werd vanaf nu verkocht onder de merknaam Chevron.

Bij een eerste beurt mankeerde er nooit iets aan de auto. Daaruit bleek al, dat een dealerschap met Toyota een goede zet was geweest. De auto’s hadden geen reparatie nodig, dat vonden de gebroeders echt belangrijk:
"Ze wilden achter hun product staan.”

In 1978 bouwden de gebroeders een nieuwe showroom bij de garage aan de Terborgseweg 10 a.

 

    

 

 

Rob en Hans ten Have

 

In 1998 kreeg Ten Have het dealerschap voor Doetinchem en verhuist het bedrijf naar de Keppelseweg.

Hans vertelde: "dat was een unieke kans en we hoefden niet lang na te denken, samen met Rob pakte ik de broodtrommel onder de arm en verhuisden we het bedrijf naar Doetinchem".

In 1998 kwam het voorstel van Louwman en Parqui om, in het kader van schaalvergroting en het waarborgen van continuïteit het bedrijf van Hoegen Dijkhof over te nemen. Ten Have kreeg het dealerschap voor Doetinchem en verhuisde het bedrijf naar de Keppelseweg.

Hans vertelde: "dat was een unieke kans en we hoefden niet lang na te denken, samen met Rob pakte ik de broodtrommel onder de arm en verhuisden we het bedrijf naar Doetinchem".
1 november 1998 volgde de uittreding uit de VOF in Silvolde en de overname van het bedrijf in doetinchem.

De vierde generatie.

In de 90er jaren nam zoon Rob geleidelijk het stokje over.

Na bijna twee jaar aan de Keppelseweg in Doetinchem gedraaid te hebben, werd de grote stap gezet. Een nieuw modern pand werd in het jaar 2000 aan de Logistiekweg 32 in  Doetinchem gerealiseerd op het bedrijventerrein Wijnbergen..
Hier werden showroom, werkplaats en magazijn in een modern jasje gestoken. Op deze plek proeft u hoe deze rijke geschiedenis vol Achterhoekse mentaliteit, u een persoonlijke service in een ontspannen sfeer biedt.

 

Opening Logistiekweg 32 Doetinchem 30 november 2000

 

Opening Logistiekweg 32 Doetinchem 30 november 2000

 

Opening Logistiekweg 32 Doetinchem 30 november 2000

 

Opening Logistiekweg 32 Doetinchem 30 november 2000

 

Opening Logistiekweg 32 Doetinchem 30 november 2000

 

Team Ten Have Toyota in Doetinchem anno 2020

Markt 2 is altijd een woon- en werkpand gebleven. Het heeft meerdere bestemmingen gehad na het vertrek van de fietsenwinkel.

    

Paul en Joke Klomberg openden de Regiobank op 21 maart 2000 en op 26 april 2018 verhuisden ze naar de Terborgseweg 10 in Silvolde.

Zie: www.silvoldepedia.nl/index.php?regio-bank-assurantien

De huidige bestemming is de Fysiotherapie praktijk van Wynia en Tannemaat
Zie:  www.silvoldepedia.nl/index.php?wynia-en-tannemaat


Terborgseweg 10 A is in 2001 overgenomen door Pascal ten Have, het bedrijf ging verder als universeel autobedrijf onder de naam Autobedrijf Ten Have. v.o.f. Het verhaal vindt u onder www.silvoldepedia.nl/index.php?autobedrijf-ten-have

 

SilvoldePediA
Hoofdstraat 85
7061 CH Terborg
E-mail: robbiew52@gmail.com